فهرست مطالب

منظر - پیاپی 64 (پاییز 1402)

مجله منظر
پیاپی 64 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیر منصوری* صفحه 3

    سرزمین، قلمرو جغرافیایی یک قوم با سابقه تاریخی است. یک کل مادی-معنوی است. یک واحد است. در ذات خود محدوده ای دارد  و ساکنینی که فراتر از آن محدوده و برای غیر ساکنان آن جا، معنا ندارد. برخلاف آن، مفهوم زمین است که به ماده نامحدود کره  خاکی اطلاق می شود. هرجا، زمین است اما سرزمین حتما محتاج ساکنان و تاریخ است تا پدید آید. محدوده سرزمینی، قلمرو ساکنان آن است و درک ساکنان از قلمرو است که به واسطه خاطرات و تجربه زیسته آنان، مفهوم سرزمین را می سازد. در نتیجه سرزمین  پدیده ای همزمان مادی-غیرمادی است. از آن سنخ موجوداتی که در فاصله میان عالم ماده و معنا شکل می گیرد و به تناسب مرتبه وجودی که از این حیث به دست می آورد، نقش ارزنده تری در زندگی انسان و جامعه ایفا می کند. سرزمین به دلیل دوگانه بودن   ماهیت آن که عینی-ذهنی است، قابلیت بیشتری برای تعامل با انسان در فرایند رشد او پیدا می کند. در آن حال که امر عینی و مادی   است، همزبان با جسم انسان به نیازهای زندگی مادی او پاسخ می دهد و در همان حال، به واسطه وجه غیرمادی و مجردی که دارد،   می تواند ارتباط بی واسطه با روح انسانی برقرار سازد. از این روست که مکان، نه فقط ظرف ظهور معنا، که خود معنا قلمداد می شود. افتراق و دوگانگی میان ظرف و مظروف در مقوله مکان قابل تشخیص نیست. لذا مکان در میان نیازهای انسان در جایگاه پر  اهمیت و همتراز نیازهای اولیه او جای می گیرد. در عین حال به دلیل وجه معنایی آن، در امتداد نیازهای عالی انسانی که نیازهای فرهنگی هستند نیز پیش می رود. در عمل برخلاف غالب نیازهای شناخته شده انسان که در یکی از دو طبقه نیازهای جسمی (عینی) و روحی (ذهنی) قرار می گیرند، مکان به دلیل ماهیت دوگانه آن، در اقلامی مانند سرزمین، در طبقات مختلف نیازهای انسان جای  می گیرد. لهذا در مرحله برنامه ریزی همزمان با نخستین ضرورت ها که نیاز ایمنی است آغاز می شود و تا آخرین مطالبات انسانی که حس زیبایی و فهمیده شدن انسان است ادامه می یابد. ادبیات توسعه آنچنان که عرف است، مبتنی بر شاخص های اقتصادی شکل گرفت. واضعان اندیشه توسعه، نخست آن را در رونق  اقتصادی و تامین زنجیره نیازهای جسمی انسان قرار دارند. تامین غذا و سپس سایر نیازهای رفاهی انسان در دستور قرار گرفت. در گام بعد، نیازهای اجتماعی انسان نیز معیار توسعه شد. فرصت های برابر، عدالت اجتماعی و شاخص های موید آن ها وارد ادبیات توسعه شد. یک مرحله پیشرفته تر، حفاظت طبیعت و زمین در معرض توجه توسعه قرار گرفت. در این مرحله پایداری، از جهت حفظ و  انتقال مواریث طبیعت به نسل های بعد، مهمترین صفت توسعه نامیده شد. رویکردهای مکمل این مسیر از جمله تاب آوری، خوانش های جدیدتری بود که مفهوم توسعه را کامل تر کرد. بررسی روند تحولات مفهوم توسعه از آغاز تا امروز نشان می دهد اگرچه در هر مرحله تعاریف و معنای توسعه عمق بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده، اما منحنی تحولات پیوسته در سویه دنیای عینی قرار داشته است. وجه مشترک نیازهای جسمی، اجتماعی، حفاظت محیط و تاب آوری عینی بودن آن هاست. تا اینجا متعلق توسعه پایدار، عنصری عینی از قبیل عدالت اقتصادی، برابری اجتماعی، اکوسیستم و برنامه ریزی بوده است. طبعا به دلیل ماهیت علوم مداخله کننده در تبیین مفهوم توسعه، که علوم تجربی و عینی است، معیارها، شاخص ها و روش های به کار گرفته شده نیز عینی باقی می مانند. ارزیابی تجربه رویکرد محض عینی به توسعه از عدم موفقیت برنامه های آن در تامین رضایت انسان و جامعه حکایت می کند. بارزترین نمونه آن برنامه های توسعه شهری و روستایی است که اگرچه در ارتقای برخی شاخص های عینی موفق بوده اند، اما در تامین رضایت ساکنان توفیق چندانی نداشته اند. تحقیقت زیادی بر اهمیت وجه ذهنی در حس مطلوبیت و رضایت انسان تاکید دارد. به موازات این نیاز، رشد معارفی که به پدیده های دوقطبی عینی-ذهنی می پردازد نیز در ادبیات توسعه تاثیرگذار است. تغییر در فهم مقوله های مهم زندگی انسان نمی تواند بی توجه به دگرگونی مفاهیم توسعه باشد. مکان و منظر از مهمترین دستاوردهای فهم جدید انسان در ایجاد تغییر بنیادی در دوگانه عینی و ذهنی دکارت و دنیای مدرن است. انسان اینک فهمیده است که مفاهیم میانی و مشترک میان دو قطب عینی و ذهنی نیز وجود دارد که اساسا از مهمترین و تاثیرگذارترین مقولات در تعریف زندگی و رضایت انسان است. لهذا در رویکردهای جدید به توسعه لازم است با توجه به تعریف های نو از موضوعات توسعه، از جمله سرزمین، دگرگونی های اساسی در واژه ها، مفاهیم و مصداق های برنامه ریزی به وجود آورد. به کاربردن واژه های اعتباری مانند منطقه، در برنامه ریزی منطقه ای باید جای خود را به مفاهیم حقیقی از جمله سرزمین، شهر و محله بدهد. در این خوانش از توسعه که مفهوم واقعی سرزمین شناخته شده و ارزش های آن رسمیت یابد، دیگر خوزستان عزیز در برابر هجوم توسعه گران انگلیسی و سپس تکنوکرات های ایرانی نفتی شاهد ازدست رفتن مزیت های تاریخی-جغرافیایی سرزمین خود نخواهد بود. انچنان که امروز خوزستان ثروتمند در اثر برنامه های نادرست توسعه نفت مبنا با ازدست دادن بسیاری منظرهای سرزمینی خود در رده پایین ترین نواحی ایران از حیث توسعه درآمده و شاهد گسترده ترین مهاجرت ها به خارج از این خطه زرخیز هستیم. بی شک نادانی در قبال ارزش های مکانی و منظر سرزمین خوزستان در روند توسعه نفت مبنا در یک قرن گذشته مهمترین نقش را در افول رضایتمندی فرزندان آن خاک داشته است.

    کلیدواژگان: منظر، سرزمین، توسعه
  • پدرام صدفی کهنه شهری، محمد آتشین بار* صفحات 6-15
    مفهوم باغ ایرانی به واسطه تداوم و گستردگی حضورش در جغرافیای ایران زمین، از ماوراءالنهر تا پس کرانه های بین النهرین همواره به مثابه یکی از نمادهای تمدن و کهن الگوهای معماری حوزه ایران بزرگ شناخته می شود. با بررسی دقیق تر اسناد، سفرنامه ها و تحلیل سیر تحول کالبدی پدیده مذکور، می توان گفت که شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظام کشاورزی و اقتصادی در هر دوره تاثیر اندکی بر نظام معنایی باغ ایرانی داشته است. اولین ادراک مخاطب از فضای باغ ایرانی ترکیبی از درختان بلندقامت و نقطه عطف انتهای محور اصلی است که از محدوده ورودی تا کوشک امتداد یافته و با حضور پررنگ آب در استخرها، حوضچه ها، جوی ها و سایه درختان ترکیب شده است. این تصویر، مهم ترین و ماندگارترین تصویر از باغ ایرانی، یعنی خیابان باغ را تداعی می کند و مولفه ای از باغ ایرانی است که شکل و تداوم حضورش در روند تاریخی تحولات، بیشترین ثبات و کم ترین تغییر را داراست. «خیابان باغ» نقش هستی بخش در طراحی باغ ایرانی دارد و تجلی عالی ترین وجوه معنایی باغ است. این مقاله درصدد است نقش خیابان را به مثابه مهم ترین مولفه منظره پردازی باغ ایرانی تبیین کند و جهت تحقق، به تحلیل اسناد تاریخی اتکا داشته و در گام بعدی، با تعریف معیارهای تاثیرگذار در تحولات تاریخی خیابان باغ، به تحلیل آن می پردازد. خیابان در تاریخ تحولات باغ ایرانی، نقشی مفهومی در پدیدآمدن باغ برعهده داشته و ثبات مولفه های پدیدآورنده آن در دوره های مختلف، منشا تداوم هویت باغ ایرانی قلمداد می شود.
    کلیدواژگان: باغ ایرانی، خیابان، منظره پردازی، مولفه منظر
  • سمر دمی، مریم اسماعیل دخت* صفحات 16-27

    با افزایش تعداد نوزادان متولد شده مبتلا به اختلال اتیسم با نیازها و ادراکات حسی ویژه در آمارهای رسمی و غیررسمی داخلی و خارجی، نگرانی ها راجع به آموزش مهارت های ویژه کودکان مبتلا فزونی یافته و طبق تحقیقات صورت گرفته تعامل با طبیعت و آموزش در فضاهای باز بر بهبود شرایط آن ها، اثربخش اعلام شده است. از طرفی منظر درمانی نیز در روند بهبود سلامت گروه های مختلف انسانی موثر اعلام شده است. مناظر بیوفیلیک از شاخه های نوین منظر درمانی است و محققین حوزه منظر بیوفیلیک تاکنون به راهکارهایی د ر طراحی مناظر به منظور کاهش اضطراب، بهبود خلق وخو و افزایش روابط اجتماعی دست یافته اند . با توجه به مشکلات کودکان مبتلا به اتیسم با نیازهای ویژه و راهکارهای طراحی مناظر بیوفیلیک با توجه به نیازهای یک انسان عادی، این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اساسی است که آیا راهکارهای مناظر بیوفیلیک بر آموزش کودکان اتیسم با نیازهای ویژه نیز اثربخش است؟ در همین راستا پژوهش به شیوه کمی-کیفی با رویکردی اکتشافی به دنبال تطبیق راهکارهای آموزشی کودکان اتیسم و منظردرمانی بیوفیلیک و آزمون راهکارهای پیشنهادی است. ابتدا راهکارهای انطباقی به شیوه توصیفی-تحلیلی استخراج شده سپس برای آزمون راهکارها، به شیوه تجربی آزمودنی ها در معرض محیط قرار گرفتند و با استفاده از پرسشنامه استاندارد پردازش حسی- پیش از آزمون و پس از آزمون- تغییرات حسی کودکان بررسی و تحلیل شد . نتایج تحقیق حاکی از آن است که راهکارهای انطباقی منظر بیوفیلیک و آموزشی کودکان اتیسم بر حواسی نظیر شنوایی، لامسه، وستیبولار و حس عمقی به صورت معناداری اثربخش بوده، اما در حواسی نظیر بینایی به دلیل ادراک حسی متفاوت، اثربخش نبوده است. به نظر می رسد با توجه به بررسی عملکرد روزانه کودکان در جلسات، با افزایش تعداد جلسات، راهکارها بر حس بینایی نیز اثربخش باشد . پیشنهاد پژوهشگران برای پژوهش های آتی بسط راهکارهای درمانی و افزایش تعداد جلسات قرارگیری در معرض مناظر مختص کودکان است.

    کلیدواژگان: منظر، شفابخش، اتیسم، حواس، بیوفیلیک
  • احسان دیزانی، عیسی اسفنجاری کناری* صفحات 28-41

    شهرهای تاریخی گواه زنده فرهنگ و تمدن بشری هستند . هر چند تا شناسایی و فهم دقیق چنین لایه های تمدنی در شهرهای تاریخی مشرق زمین راه طولانی در پیش است. یکی از ابهامات در زمینه شهرهای اسلامی تاکید پژوهشگران بر بی نظمی آن است، تا آنجا که حتی برخی از محققین، چنین بی نظمی در شبکه معابر و گذرهای تاریخی را گواهی بر آشفتگی آن مطرح کرده اند . در مقابل هستند گروه دیگری از محققین که با رد بی نظمی پاسخ هایی برای اثبات نظم در گذرهای تاریخی آورده اند ، ولیکن تاکنون نقش گذرهای شهر تاریخی به طور روشن مشخص و تبیین نشده است. بنابراین مسیله اصلی این پژوهش بازشناسی نقش گذرهای شهر تاریخی در نمونه مطالعاتی قزوین است. روش تحقیق در شناخت موضوع، مطالعه مروری و از طریق روش توصیفی-تحلیلی بحث و جمع بندی شده است. همچنین شناسایی و تحلیل ویژگی های گذرها در محله های تاریخی نمونه مطالعاتی قزوین بر اساس مورفولوژی و با به کارگیری نرم افزار GIS انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد گذرهای شهر تاریخی نظام مند بوده و دارای ابعاد ادارکی، اجتماعی، اقتصادی است.

    کلیدواژگان: گذر، نظم، بافت تاریخی، محله، قزوین
  • میترا ملکی اشلقی، مریم قلمبردزفولی* صفحات 42-53

    از آنجایی که بعد از حس بینایی، حس شنوایی در درک فضای شهری اهمیت پیدا می کند یکی از پژوهش های مورد توجه در مطالعات و طراحی محیطی «منظر صوتی» است. روش ها و ابزارهای سنجش منظر صوتی معرفی شده بیشتر مبتنی بر روش های کمی مانند استفاده از دستگاه و یا کیفی مبتنی بر پرسشنامه هستند و کمتر روشی جامع و مبتنی بر ویژگی های زمینه ای فضای شهری است. هدف از این پژوهش شناسایی و معرفی چارچوبی جامع است برای ارزیابی منظر صوتی در فضای شهری براساس زمینه ای که صوت در آن شنیده شده و درک می شود. این پژوهش در راستای نقد به اغلب پژوهش های انجام شده در منظر صوتی است، که اکثرا در ارزیابی به یک یا دو روش متکی بوده اند. در حقیقت پژوهش بر این موضوع تاکید دارد که صوت یک پدیده تک وجهی نیست که گاهی توسط محیط و گاهی توسط انسان مورد ارزیابی قرار گیرد، بلکه منظر صوتی دادوستدی میان انسان و محیط است که در فرایند ارزیابی باید همزمان به هر دو وجه توجه کرد. در این پژوهش متون و روش های مورد استفاده در سنجش در منظر صوتی در مقالات مورد بررسی قرار گرفته و براساس شاخص های زمینه موثر بر درک صوت روش ترکیبی کمی- کیفی پیشنهاد شده است. این پژوهش، استفاده از ماتریس های چهارگانه سازگاری، مطلوبیت، ظرفیت و وابستگی را پیشنهاد می کند که عمدتا در ارزیابی کیفی کاربری ها به کار برده می شود. بر این اساس درک اصوات در فضا براساس نوع کاربری و فعالیتی که در آن فضاست شکل می گیرد، و ازسویی دیگر آستانه تحمل صوت و همچنین منظر صوتی خوشایند براساس بافت زمینه ای که فرد صوت را در آنجا می شنود متفاوت است.

    کلیدواژگان: منظر، منظر صوتی، صوت، سنجش صوت، طراحی زمینه گرا
  • رضا کسروی*، سید امیر هاشمی زادگان صفحات 54-59
    ترجمه کتاب «سیمای شهر» نوشته کوین لینچ ادبیات جدیدی را وارد فضای معماری و شهرسازی ایران کرد. مترجم این کتاب، Image؛ تصویر (یا تصور) شهر را بدون توجه به ریشه های زبان شناختی آن برابر با «سیما» گرفت. با تاسیس رشته معماری منظر، چارچوب نظری جدیدی در ذیل مفهوم «لنداسکیپ» به ادبیات معماری و شهرسازی افزوده شد و بعدتر برخی صاحب نظران، از «چشم انداز» به عنوان برابرنهاده لنداسکیپ استفاده کردند و در این فضا، استفاده از این سه واژه به جای هم، فضا را دچار نوعی تقلیل معنا و آشفتگی در ترجمه مفهوم لندسکیپ کرد. این مقاله با مبنا قراردادن تعریف کمیسیون اروپایی لنداسکیپ از طریق مقایسه تطبیقی با استفاده از مطالعه کتابخانه ای و تحلیل لغت شناسی به قضاوت در خصوص توانایی واژ گان برای انتقال بار معنایی لنداسکیپ به زبان فارسی می پردازد. دو جزء اساسی لنداسکیپ عبارتند از: وابستگی به مکان بیرونی و جایگان ذهن و ادراک انسان در تعاملات او و محیط. نظر، در زبان اندیشمندان ایرانی ابزاری پویا برای ایجاد آگاهی جدید بر اساس ادراک محسوسات است و منظر اسم مکان این پدیده. منظر در مقایسه با سیما و چشم انداز، ادراک حسی کامل تری را منتقل می کند و خاصه در مقایسه با چشم انداز، ادراک با فاصله و لزوما دارای صفت مثبت نیست. منظر و سیما از نظر معنایی مترادف و قابل جابجایی با یکدیگر نیستند. سیما در معنای متاخر، معطوف به صورت و شکل است و قادر به بیان ذهنیت پس صورت نیست، از این رو آن را می توان صورت منظر دانست. درگیری ادامه دار ناظر با صورت منظر و همراه شدن با خاطرات آن، او را از سیما به منظر دلالت می کند. ذومراتب بودن منظر در مقایسه با ثبات «سیما» و «چشم انداز» تناسب بیشتری با پویایی لنداسکیپ دارد.
    کلیدواژگان: مقایسه تطبیقی، منظر، چشم انداز، سیما، ادراک
  • محمدرضا سرتیپی اصفهانی* صفحات 60-63

    یکی از (به ظاهر) شناخته شده ترین عناصر معماری و شهرسازی، دیوار است که درباره ویژگی ها و خصوصیات آن بسیار کلمات به رشته تحریر در آمده اند . عنصری کالبدی-عملکردی که در دل خود معانی و اسطوره هایی نیز دارد و از این حیث می توان آن را از مصادیق منظر؛ به عنوان پدیده ای عینی-ذهنی در نظر گرفت. دیوار به خصوص در معماری بناها و باغ های ایرانی عضو لاینفک مفهوم این فضاهاست به نوعی که شاید تصور باغ یا خانه ایرانی بدون دیوار، بسیار دشوار باشد . تعدیل هوا و ایجاد خرد اقلیم، محافظت در برابر آب و هوای نامطلوب و خشن بیرون، حیوانات وحشی و سارقان، حفاظی مقدس در برابر ورود اهریمن و ویژگی های مهم دیگر از خصوصیات این عنصر بنیادی معماری ایرانی است. گاهی این دیوارها به صورت دیوارهای چینه گلی برای کوچه باغ های روستایی اجرا می شوند و گاهی دیوارهای ستبر و مرتفع ارگ کریمخانی را می سازند ، گاهی دیواری ساده بدون تزیین است و گاهی به انواع گلچبری ها، آجرچینی ها، کاشی کاری ها و دیگر هنرهای دکوراتیو ایرانی مزین شده است (هرچند به طور کلی دیوار در فرهنگ ایرانی ساده و بی تکلف است و اگر تزیینی در کار باشد ، بیشتر مختص سردر مجموعه یا بناست)، گاهی صلب و غیرقابل نفوذاند و گاهی دیوارهای شفاف باغ-تجیرهای عصر صفوی را برای بازدید کنندگان عریان می کنند . یکی از این خصیصه ها که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، پتانسیل بیان دیدگاه شهروندان است. دیوار، «رسانه ای مردمی» با مخاطب بسیار در مقیاس منظر یک شهر است که معمولا توجهی بدان نمی شود و یا به صورت دستوری و ساختارمند ، بیانگر یک دیدگاه خاص در جامعه هستند و از این حیث، آزادی بیان را زیر پا می گذارند . سوالی که مطرح می شود آن است که چرا دیوار در اغلب موارد (به استثنای زمان های خاص مانند اعتراضات خیابانی)، ناقص عمل می کند در صورتی که می تواند جامعه را در راستای دموکراتیک تر شدن یاری رساند ؟

    کلیدواژگان: دیوار، آزادی بیان، دیوارنگاری دستوری، منظر شهری، دموکراسی
|
  • Seyed Amir Mansouri * Page 3

    --The land stands for a geographical territory of a nation with a historical background. It is a material-spiritual whole and a unit. It has by nature a boundary, and beyond that boundary, the term ‘residents’ does not make sense if dwellers are out of that boundary and not settling there. Contrary to that, the concept of land refers to the unlimited substance of the earth. Everywhere, there is land while the land absolutely requires inhabitants and history to emerge. The territorial boundary is the territory of its inhabitants, and it is the residents› perception of the territory that creates the concept of the territory through their memories and lived experiences. This menas that land is a simultaneous material-immaterial phenomenon. It is one of those creatures that emerges in the space between the world of matter and meaning and plays a more key role in the lives of man and society in proportion to the hierarchy of existence that it obtains in this respect. Due to the duality of its nature, which is objective-subjective, the land becomes more capable of interacting with humans in their growth process. While it is objective and material, the human body responds to the needs of its material life, and at the same time, due to its immaterial and abstract, it can establish a direct connection with the human soul. This is why the place is considered not only the container for the emergence of meaning but also the meaning itself. The difference and duality between content and container cannot be recognized in the category of place. Therefore, among human needs, space is very important and equal to basic needs. At the same time, due to its semantic aspect, it also goes along with higher human needs, which are cultural. In practice, contrary to the majority of known human needs, which fall into either of the two classes of physical (objective) and spiritual (mental) needs, the place falls into different classes of human needs due to its dual nature in items such as land. Therefore, the planning phase starts with the first necessity, which is safety, and continues until the last human demand, which is the sense of beauty and being understood. Development literature, as it is expected, was formed based on economic indicators. The authors of the idea of development first place it in economic prosperity and providing the chain of human physical needs. Provision of food and other human welfare needs were ordered. In the next phase, human social needs also became the criterion of development. Equal opportunities, social justice, and their positive indicators entered the development literature. At a more advanced stage, the protection of nature and land was exposed to the attention of development. At this stage, sustainability was called the most important characteristic of development to preserve and transfer nature›s heritage to the next generation. Complementary approaches to this path, including resilience, were newer interpretations that made the concept of development more complete. Scrutinizing the evolution process of the concept of development from the beginning to today shows that although the definitions and meaning of development have gained more depth at each stage than before, the curve of continuous evolution has been in the direction of the objective world. The common denominator of physical, social, environmental protection, and resilience needs is their objectivity. So far, sustainable development has been an objective element, such as economic justice, social equality, ecosystems, and planning. Naturally, due to the nature of science that intervenes in explaining the concept of development, which is experimental and objective science, the criteria, indicators, and methods used also remain objective.The evaluation of the experience of a purely objective approach to development indicates its failure in satisfying humans and society. The most obvious example is the urban and rural development programs, which, although they have been successful in improving some objective indicators, have failed to ensure the satisfaction of the residents. A lot of research emphasizes the importance of the mental aspect in terms of desirability and human satisfaction. Parallel to this need, the growth of knowledge that deals with objective-mental bipolar phenomena is also influential in development literature. The change in the understanding of the important categories of human life cannot ignore the transformation of the concepts of development. Place and landscape are among the most important achievements of the new understanding of man in creating a fundamental change in the objective and subjective duality of Descartes and the modern world. Humans have now understood that there are intermediate and common concepts between the objective and subjective poles, which are one of the most important and influential factors in defining human life and satisfaction. Therefore, in new approaches to development, it is necessary to bring about fundamental transformations in words, concepts, and examples of planning according to new definitions of development issues, including land. Using key words such as region in regional planning should give way to real concepts such as land, city, and neighborhood. In this reading of development, when the real concept of the land is known and its values are appreciated, dear Khuzestan will no longer witness the loss of its historical-geographical advantages against the invasion of British developers and Iranian oil technocrats. Today, rich Khuzestan has become one of the lowest regions of Iran in terms of development. As a result of wrong oil-based development plans, it has lost many of its landscapes, and we are witnessing the largest migrations from this fertile region. Undoubtedly, ignorance of the local values and landscape of Khuzestan in the process of oil-based development in the past century has played the most important role in the decline of the satisfaction of the new generation of that land.

    Keywords: landscape, Territory, Development
  • Pedram Sadafi Kohnehshahri, Mohammad Atashinbar * Pages 6-15
    The concept of the Persian garden is known as one of the symbols of civilization and architectural patterns of the Iranian region, from Transoxiana to Mesopotamia, due to its continuity and widespread presence in the geography of Iran. A closer examination of documents, travelogues, and the analysis of the evolution of the physical aspect of this phenomenon reveals that social, cultural, political, agricultural, and economic conditions have had a slight influence on the symbolic system of the Persian garden in each period. The first spatial Perception of the audience in the Persian garden is a combination of tall trees and the endpoint of the main axis that extends from the entrance area to the pavilion combined with the eye-catching play of water in the pools and basins and the shade of trees. This image, the most important and enduring image of the Persian garden, represents the Street of Garden and is one of the components of the Persian garden that has undergone the least changes in its shape and continuity in the historical process of the evolution of the Persian garden. The main street of the garden has a significant role in the design of Persian gardens and represents the highest manifestation of the garden’s symbolic aspects. This article aims to analyze the role of the street as the most important component of the garden’s landscape design through historical document analysis, and then analyze the influential criteria in the historical developments of the garden street. Throughout the history of Persian garden developments, the street has had a conceptual role in the creation of the garden and the stabilization of its constituent elements during different periods has led to the continuity of the Persian garden identity.
    Keywords: Persian Garden, street, Landscaping, landscape component
  • Samar Dami, Maryam Esmaeeldokht * Pages 16-27

    With an increase in the number of children born with autism, their special sensory needs and perceptions have been highlighted in official and unofficial national and international statistics. Scholars have voiced concerns about training the special skills of affected children. According to research, interaction with nature and education in open spaces can be effective. Landscape therapy has been proposed as one of the most effective strategies for different human groups. Biophilic landscapes are among the branches of landscape therapy that offer strategies for landscape design to reduce anxiety, improve the spirit, and increase social relationships. Considering the problems of autistic children and their special needs, it is not clear if the strategies based on Biophilic landscapes might address their needs. The research seeks to understand whether the strategies of Biophilic landscapes have a positive effect on the education of autistic children with special needs. ? To answer the question, mixed-methods research was used and an exploratory approach was adopted to compare the educational strategies of autistic children and Biophilic landscape therapy. In this descriptive-analytical study, the specialized educational strategies for autistic children were compared with the strategies used for designing Biophilic landscapes and then shared strategies were extracted. Some of the strategies were used in real space, and children were exposed to them through an experiment. For this purpose, the sensory processing questionnaire was conducted before the experiment and after the experiment, and the children’s progress was assessed through the fourteen items. The results of the research indicate that the auditory, vestibular, tactile, and multi-sensory strategies and their integration with body position and movement (proprioception) and visual aspects have been significantly effective in terms of emotional processing, activity level, and emotional and social responses. However, the proposed strategies related to the visual and sensory-oral senses were not effective for autistic children, and their integration with sensory processing (e.g., physical endurance) and activity level influencing movement and sensory input affecting emotional responses were not useful. There were no big changes in the behavioral consequences of sensory processing or the response thresholds of children. This could be associated with children’s different sensory perceptions. However, concerning children’s daily performance in the sessions, it seems that increasing the number of sessions and adopting the above-mentioned strategies can have a positive effect on these senses as well. This study highlights the need for researchers to expand the therapeutic strategies and increase the exposure of children to landscapes.

    Keywords: landscape, Healing, autism, senses, Biophilic
  • Ehsan Dizani, Eisa Esfanjary Kenari * Pages 28-41

    Historical cities are living evidence of human civilization and culture. However, there is still much work to be done to identify and accurately understand such civilizational layers in Middle Eastern historical cities. One of the ambiguities associated with Islamic cities is the researchers’ emphasis on their unsystematic arrangement, to the point where some researchers have suggested that the lack of arrangement in the historical network of streets is proof of its chaos. Some scholars, on the other hand, have denied such disorganization and provided answers to prove that an arrangement exists in historical passages. However, the significance of passages in the historical city has yet to be completely examined and described. This study is an attempt to scrutinize the role of the passages in the historical city of Qazvin using a descriptive-analytical method. In addition, morphology and GIS tools were used to identify and analyze the characteristics of the passages in the historical neighborhoods of the Qazvin. The findings of the study show that the passages of the ancient city have been systematically developed and include perceptual, social, and economic components.

    Keywords: Historical context, Neighborhood, Passage, Qazvin, organization
  • Mitra Maleki Eshlaghi, Maryam Ghalambor Dezfuly * Pages 42-53

    One of the areas of interest in studies and environmental design is the soundscape. Since the sense of hearing, besides that of sight, becomes essential in understanding urban space, one research area of interest in environmental studies and design is the soundscape. The introduced methods and tools for measuring the soundscape are primarily quantitative, such as using tools or qualitative methods based on questionnaires; there are less comprehensive methods based on the contextual characteristics of the urban space. This research identifies and introduces a comprehensive framework for evaluating the soundscape in urban space based on the context of heard and perceived sound. It aims at criticizing most of the studies done on the soundscape, which primarily relied on one or two methods in their evaluation. The research emphasizes sound as a multi-dimensional phenomenon. A soundscape is an exchange between humans and the environment, and we should consider both aspects simultaneously in the evaluation process. This research examined the texts and methods used in the soundscape’s evaluation and proposed a quantitative-qualitative combined method based on the indicators of the context affecting the perception of the sound. The proposed model uses the four matrices of compatibility, desirability, capacity, and dependency. Therefore, the perception of sounds in the space occurs based on the type of activity in that space. The sound tolerance threshold and the pleasant soundscape are different based on the context where the person hears the sound.

    Keywords: landscape, Soundscape, Measuring Sound, Contextual design
  • Reza Kasravi *, Seyed Amir Hashemizadegan Pages 54-59
    With the translation of Kevin Lynch’s book, the “Image of the City”, new literature was added to Iranian architecture and urban planning. In this book, Image, the picture (or perception) of the city was translated to “Sima” regardless of its linguistic roots. With the introduction of the landscape architecture discipline, a new theoretical framework was added to the architecture and urban planning literature. Later, “Chesm Andaz” was also used by some experts as an equivalent for the term “landscape”. The use of these three words interchangeably has caused confusion in the translation of the concept of landscape or narrowed down its real meanings. This comparative study drew upon the European Commission’s definition of landscape to examine the extent to which vocabulary can convey the meaning of landscape in Persian. This study employed library research and lexicographical analysis. The two basic components of the landscape are dependence on the external place and the importance of the human mind and perception in his interactions with the environment. Nazar, in the language of Iranian thinkers, is a dynamic tool used for raising new awareness based on the perception of sensations, and “Manzar” is the name of the place in which this phenomenon occurs. Compared to “Sima,” and “Chesm Andaz”, “Manzar” conveys a more complete sensory perception, and especially compared to “Chesm Andaz”, perception is distant and does not necessarily have a positive attribute. “Manzar” and “Sima” are not synonymous and interchangeable in terms of meaning. “Sima”, in the late meaning, is focused on form and does not express the subjectivity behind the form, therefore it can be considered a landscape form. The observer’s continuous conflict with the form of “Manazar” and is accompanied by its memories implies him from the image to the landscape. Compared to the stability of “Sima” and “Chem Andaz”, the level of the “Manzar” is more compatible with the dynamics of the landscape.
    Keywords: comparative study, Manzar, Chesm Andaz, Sima, Perception
  • Mohammad Reza Sartipi Isfahani * Pages 60-63

    One of the (apparently) most well-known elements of architecture and urban planning is the wall, and much has been written about its features and characteristics. A physical-functional element that also has meanings and myths in its core, and in this respect, it can be seen from the examples of landscape; considered as an objective-mental phenomenon. The wall, especially in the architecture of Iranian buildings and gardens, is an integral part of the concept of these spaces and perhaps it is very difficult to imagine an Iranian garden or house without a wall. Adjusting the air and creating a microclimate, protection against adverse and harsh weather outside, wild animals and thieves, sacred protection against the entry of the devil, and other important features are the characteristics of this fundamental element of Iranian architecture. Sometimes these walls are made as clay for village garden alleys, and sometimes they form the high and stable walls of the Karimkhani Citadel, sometimes it is a simple wall without decoration, and sometimes it is decorated with all kinds of flower arrangements, brickwork, tiling, and other Iranian decorative arts (although In general, the wall in Iranian culture is simple and unpretentious, and if there is a decoration, it is mostly for the entry of the complex or building), sometimes they are rigid and impenetrable, and sometimes they expose the transparent with the function of Safavid-era Tajir gardens walls to the visitors. One of these characteristics, which is perhaps less discussed, is the potential of expressing the views of citizens. The wall is a “popular media” with a large audience on the scale of a city’s landscape, which is usually not paid attention to, or they express a specific point of view in society in a structured and structured way, and in this sense, they violate freedom of expression. Now the question that arises is why the wall in most cases (except for special times such as street protests), works incompletely if it can help the society in the direction of becoming more democratic.

    Keywords: Wall, Freedom of Expression, Grammatical graffiti, Urban landscape, Democracy